2024-02-08

Bokslutskommuniké 2023

Oktober-december 2023

• Nettoomsättningen minskade med 15% till 91 MSEK (107), den organiska tillväxten uppgick till -13% under kvartalet
  • Rörelseresultatet uppgick till 17 MSEK (24)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 18,8% (22,0)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 31 MSEK (47)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,60 SEK (0,71)

Januari-december 2023

• Nettoomsättningen minskade med 37% till 357 MSEK (563), den organiska tillväxten uppgick till -39%
  • Rörelseresultatet uppgick till 70 MSEK (229)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 19,7% (40,7)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 11 MSEK (236)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 2,42 SEK (6,63)
  • Styrelsen föreslår utdelning om 6,00 SEK (5,50) per aktie, motsvarande 249% av årets nettoresultat

Fortsatt utmanande marknad under fjärde kvartalet
I en generellt fortsatt utmanande marknad var det ett positivt besked att vår viktigaste underkategori, cykel, uppvisade tillväxt i kvartalet. I fjärde kvartalet påverkades vi av en fortsatt utmanande marknad i kategorin Motorcykel, en något svagare utveckling inom underkategorin snö inom Sport, samt en negativ påverkan från valutaeffekter. Sammantaget innebar det en minskad försäljning i kvartalet om 15 procent. Orderingången ökade däremot i jämförelse med samma period föregående år.

Omsättningen minskade med 15 procent (13 procent valutajusterat) för det fjärde kvartalet. För helåret minskade omsättningen med 37 procent, valutajusterat minskade organiska omsättningen med 39 procent.

I linje med vår långsiktiga strategi har vi under året fortsatt med satsningar inom både produktutveckling och varumärkesstärkande initiativ. Kostnaderna för dessa satsningar, i kombination med det som vi bedömer är en tillfällig minskning av vår omsättning, samt negativa valutaeffekter, påverkade resultatet negativt för det fjärde kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 17 MSEK (24) under kvartalet. För helåret minskade rörelseresultatet till 70 MSEK (229).

Rörelsemarginalen under kvartalet uppgick till 19 procent (22). Rörelsemarginalen för helåret uppgick till 20 procent (41). Det operativa kassaflödet utvecklades väl och uppgick under det fjärde kvartalet till 31 MSEK (47). Det operativa kassaflödet under helåret uppgick till 11 MSEK (236). Minskningen i det operativa kassaflödet, jämfört med föregående år, var primärt drivet av betald skatt under första kvartalet 2023 avseende god intjäning under 2021 samt lägre intjäning under hela 2023.

Hjälmkategori Sport – cykel uppvisar återigen tillväxt
Under det fjärde kvartalet såg vi ett trendbrott jämfört med de senaste fem kvartalen, där cykelbranschen sedan hösten 2022 har hanterat så kallade ”bullwhip-effekter” av en alltför aggressiv lageruppbyggnad under den snabba tillväxten som skedde under pandemin. Inom denna för oss mycket viktiga underkategorin cykel uppvisade vi under det fjärde kvartalet försäljningstillväxt och såg en positiv utveckling hos de flesta av våra större kunder.

Marknaden inom underkategorin snö var initialt mer återhållsam, vilken dock återhämtade sig mot slutet av året efter en stark start på vintersäsongen, framförallt på den europeiska marknaden. Den kortsiktiga påverkan på Mips försäljning av den positiva säsongsstarten är dock relativt låg då våra kunder inte hinner få produkter till marknaden innan innevarande säsong är slut. Detta innebär att förutsättningarna är goda för en bra utveckling nästkommande säsong då lagernivåerna generellt sett nu bedöms vara låga.

Vi har tidigare kommenterat att vi bedömer att underkategorin cykel kommer att utvecklas positivt under 2024 och den bedömningen kvarstår. Vi tror att merparten av kommande års tillväxt i denna underkategori kommer bero på att våra kunder köper produkter från oss för att kunna tillverka nya hjälmar, istället för att, som de senaste kvartalen, sålt hjälmar de redan haft på lager till sina kunder i butiksledet.

Hjälmkategori Motorcykel – fortsatt tuff marknad men vi skönjer en vändning
Vi såg en fortsatt svag utveckling inom kategorin Motorcykel, med en minskning av omsättningen med 66 procent under kvartalet. Omsättningsminskningen påverkades av en trög marknad för motorcykelbranschen, i huvudsak drivet av makroekonomiska trender. Effekten på Mips blev ännu större då den svagare generella marknadsutvecklingen kombinerades med höga lagernivåer av redan producerade hjälmar hos ett antal av Mips viktigaste kunder.

De höga lagernivåerna av äldre hjälmmodeller utan Mips teknologi begränsar våra möjligheter att tillsammans med våra kunder lansera nya produkter, vilka utgör en viktig del av vår tillväxtplan framåt i denna kategori. Även om utrullningen av de nya modellerna har tagit längre tid än planerat kommer vi att under våren tillsammans med våra partners lansera många av de nya produkter som utvecklats under det senaste året.

Hjälmkategori Säkerhet – bra inflöde av nya kunder och högre volymer framöver
När vi summerar 2023 så är vi nöjda med vad vi har åstadkommit inom kategorin Säkerhet. Vårt mål under året har varit att etablera en bredare kundbas och utöka antalet produkter utrustade med Mips säkerhetssystem. Vi har nu totalt 15 varumärken som vi har lanserat partnerskap med. Avseende försäljningsutvecklingen ser vi en fortsatt god ökning även om utrullningen av nya hjälmmodeller i marknaden har tagit längre tid än vad vi själva räknat med.

Under den viktiga mässan World of Concrete i Las Vegas, USA, i januari 2024 lanserades det inte mindre än sex nya modeller utrustade med Mips säkerhetssystem, vilket är ett betydande tillskott till den befintliga portföljen om 15 modeller.

När vi nu har etablerat en solid plattform med många starka partners kommer vårt fokus under 2024 vara att driva volym, det vill säga att tillse att genomförsäljningen till slutkund verkligen tar fart och vi ser fram emot ett spännande tillväxtår.

Hållbarhet – stora framsteg med återvunna material
Inom vårt hållbarhetsarbete har vi gjort viktiga framsteg under året, och vi har levererat i enlighet med samtliga tre huvudmål som sattes upp för året. Vi minskade vår klimatpåverkan med över 12 procent och har under året utökat vårt utbud av lösningar beståendes av återvunnet material. Vi erbjuder numera återvunnen Polykarbonat i vår mest sålda säkerhetslösning till alla våra kunder. Jag är väldigt nöjd med de framsteg vi har gjort inom vårt hållbarhetsarbete under året samt att vi har ökat takten i detta viktiga arbete.

Fortsatt framåtlutade i en utmanade omvärld
Även om vi har upplevt utmaningar det senaste året så är vi övertygade om vår långsiktiga strategi.

Vi ser att penetrationen av Mips säkerhetssystem och den positiva synen på vårt varumärke fortsätter att öka både hos våra kunder men även inom de kanaler där hjälmar utrustade med Mips teknologi säljs. Vi ser även att de strategiska satsningarna på ett bredare produktutbud mot fler kategorier börjar få fotfäste.

Jag är givetvis inte nöjd med den finansiella utvecklingen under 2023. Det har varit ett svårt år med utmanande omvärldsfaktorer som vi har gjort vårt allra bästa för att parera. Vi har fortsatt att flytta fram våra positioner och stärkt både vårt erbjudande och Mips som varumärke. Detta har vi kunnat göra tack vare att vi har fortsatt att
investera i våra strategiska initiativ. Vi är trygga i att vi har rätt strategi som även fortsättningsvis kommer att stödja vår långsiktiga plan och resan mot våra finansiella mål.

Jag vill även rikta ett stort tack till Mips medarbetare och alla våra partners runt om i världen som trots alla utmaningar på marknaden outtröttligt fortsätter att arbeta för att göra världen säkrare genom att utrusta fler hjälmar med Mips säkerhetssystem.

Stockholm, februari 2024

Mips AB Bokslutskommuniké Januari December 2023