2024-07-18

Mips delårsrapport januari - juni 2024

April-juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 31% till 133 MSEK (102), den organiska tillväxten uppgick till 31% under kvartalet
  • Rörelseresultatet ökade med 125% till 52 MSEK (23)
  • Rörelsemarginalen ökade med 16,3 procentenheter till 38,9% (22,6)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 20 MSEK till 29 MSEK (9)
  • Resultat per aktie efter utspädning ökade med 101% och uppgick till 1,53 SEK (0,76)

Januari-juni 2024

• Nettoomsättningen ökade med 14% till 216 MSEK (190), den organiska tillväxten uppgick till 14%
  • Rörelseresultatet ökade med 70% till 65 MSEK (38)
  • Rörelsemarginalen förbättrades med 10,1 procentenheter till 30,3% (20,2)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten ökade med 53 MSEK och uppgick till 20 MSEK (-33)
  • Resultat per aktie efter utspädning ökade med 50% till 1,96 SEK (1,31)

Starkt kvartal i en marknad som börjat normaliseras
Den totala omsättningen i kvartalet ökade organiskt med 31 procent jämfört med föregående år. Tillväxten drevs främst av att vi såg en mer normal lagersituation inom kategorin Sport. Vi växte inom alla regioner och kategorier i kvartalet. I den viktiga underkategorin cykel ser vi en tillväxttrend sedan fjärde kvartalet 2023 med en gradvis förbättring av försäljningen. Den är i huvudsak hänförlig till att både marknadsläget och lagersituationen har förbättrats, men även genom lanseringar av många nya hjälmmodeller utrustade med vår teknologi.

Den organiska tillväxten för årets första sex månader var 14 procent, i linje med våra förväntningar att återgå till god organisk tillväxt när lagernivåerna inom cykelbranschen normaliserades. Vi ser en positiv utveckling i alla våra kategorier samt att lagerproblematiken som vi, liksom marknaden i allmänhet, utmanats av under en lång period nu är betydligt mer begränsad. Vi ser därför att vår försäljning bättre speglar faktiska försäljningen i butiksledet ut till konsumenter.

Den positiva trenden inom kategorin Motorcykel fortsatte i kvartalet och inom kategorin Säkerhet har vi under kvartalet haft ett antal spännande lanseringar tillsammans med viktiga varumärken.

Tack vare vår skalbara affärsmodell och omsättningsökningen under kvartalet såg vi en förbättring av rörelseresultatet i kvartalet med 125 procent till 52 MSEK (23) och att rörelsemarginalen därmed förbättrades väsentligt till 39 procent (23). Under årets första sex månader har rörelseresultatet ökat från 38 MSEK till 65 MSEK och rörelsemarginalen har förbättrats till 30 procent (20). Detta trots att vi i linje med vår långsiktiga strategi fortsatte våra ambitiösa satsningar inom både produktutveckling och marknadsföring. Det operativa kassaflödet under kvartalet uppgick till 29 MSEK (9), och för årets första sex månader var kassaflödet 20 MSEK (-33).

Hjälmkategori Sport – stark utveckling inom alla underkategorier under kvartalet
Inom hjälmkategorin Sport uppnådde vi en tillväxt om 33 procent och för det tredje kvartalet i rad levererade vi tillväxt inom underkategorin cykel. Lagernivåerna av hjälmar hos både kunder och detaljhandlare har nu återgått till mer hälsosamma nivåer. Även om inte alla återförsäljare och hjälmvarumärken till fullo kommit tillrätta med sina höga lagernivåer är nu problemen mer lokala vad gäller hjälmar, men utmaningar kvarstår framförallt vad gäller andra cykelprodukter. Detta gör att tillgången till kapital för butiker och varumärken är mer begränsad och att deras vilja att bygga upp lagernivåer av hjälmar därmed också är mindre. Vi bedömer därför fortsatt att vår försäljningstillväxt för året främst kommer att vara hänförlig till att våra kunder återigen köper produkter av oss, samt av det faktum att fler hjälmmodeller lanseras med vår teknologi.

Försäljningen i underkategorin snö var god under kvartalet, hjälpt av det faktum att vi mötte ett svagt jämförelsekvartal. När vi summerar årets första sex månader ser vi en god utveckling även inom snösporthjälmar. Utvecklingen inom underkategorin ridsport har också varit fortsatt god och vi ser även här att allt fler konsumenter efterfrågar hjälmar utrustade med Mips teknologi.

Hjälmkategori Motorcykel – fortsatt tillväxt i kvartalet och en förbättrad marknad
Inom kategorin Motorcykel uppnådde vi en försäljningstillväxt om 14 procent för kvartalet och vår bedömning är att konsumentmarknaden i kategorin kommer att vara något mer positiv framöver. Inom underkategorin landsvägsmotorcykel ser vi att efterfrågan ökar, medan marknaden inom underkategorin motocross är något trögare påverkat av en mer utmanande lagersituation. Våra riktade försäljningsinitiativ har börjat få effekt och allt fler hjälmar utrustade med Mips teknologi lanseras på marknaden vilket driver tillväxt, trots en utmanad underliggande marknad. Vårt fokus framåt är att fortsätta driva konsumentförsäljning tillsammans med våra kunder.

Under kvartalet höll vi vårt första Safety Symposium tillsammans med branschorganisationerna MXGP och FIM som sanktionerar världsmästerskapen i alla de stora motorsporterna. Över 60 procent av alla åkare som placerar sig på topp tio i världsmästerskapen har hjälmar utrustade med Mips teknologi. Kännedomen om Mips ökar därmed kontinuerligt och vi upplever även ett stort intresse för och nyfikenhet kring Mips verksamhet, både från media och branschen i allmänhet. Detta är en viktig plattform för oss i syfte att kunna fortsätta vårt globala arbete med att öka medvetenheten om de skadliga effekterna av rotationsrörelser.

Hjälmkategori Säkerhet – nya hjälmar lanserade och en bra plattform för fortsatt tillväxt
Inom kategorin Säkerhet har vi haft en god takt både när det gäller lansering av nya partnerskap och nya hjälmmodeller tillsammans med dessa kunder. I april lanserades vårt samarbete inom skogssektorn med välrenommerade Husqvarna och i maj lanserades den första hjälmen utrustad med Mips teknologi tillsammans med det världsledande varumärket MSA. Även om volymförsäljningen har varit något långsammare än vad vi önskat, bedömer vi att det kommer att ske en upptrappning av
försäljningen under hösten och ser oförändrat positivt på denna kategori.

Återhämtningen i linje med vår förväntan och vi ser med tillförsikt på resten av året
Kvartalet utvecklades i linje med våra förväntningar och jag är nöjd att alla våra underkategorier växte under kvartalet, trots en utmanande konsumentmarknad. Vi ser ett fortsatt mycket högt intresse från våra kunder att utveckla nya hjälmar utrustade med Mips säkerhetssystem inom samtliga tre kategorier och antalet färdigutvecklade hjälmar med vår teknologi var det högsta någonsin under kvartalet.

Vi är fortsatt övertygade om att vi har rätt långsiktig strategi, med stort innovationsfokus och ett långsiktigt byggande av ett väl erkänt ingrediensvarumärke som gör oss till en viktig partner för hjälmbranschen. Den strategin kommer även fortsättningsvis att stötta vår långsiktiga plan och resan mot att nå våra finansiella mål.

Stockholm, juli 2024

Mips AB Delårsrapport Januari Juni 2024