2019-10-03

MIPS grundare tilldelas Polhemspriset 2019

MIPS AB, som är världsledande inom hjälmbaserad säkerhet med lösningar som skyddar hjärnan, är stolt över att offentliggöra att tre av bolagets grundare, Peter Halldin, Hans von Holst och Svein Kleiven, tilldelas Sveriges Ingenjörers Polhemspris 2019 för MIPS Brain Protection System som utformats för att reducera rotationsrörelser som kan komma att överföras till hjärnan vid sneda islag mot huvudet.

“Att bli tilldelade Polhemspriset är en stor ära för oss. Vår ambition har alltid varit att minska risken för hjärnskador hos hjälmanvändare världen över. Skydd mot rotationsrörelse i hjälmar ska vara lika självklart som att ha säkerhetsbälte i bilar”, säger Peter Halldin, Chief Science Officer på MIPS.

“En hjälm utrustad med MIPS lösning möjliggör en relativ rörelse mellan huvudet och hjälmen och tar hänsyn till islag från alla vinklar. På det sättet efterliknar vi hjärnans eget skyddssystem och därmed reduceras risken för både lättare och allvarligare hjärnskador”, säger Hans von Holst, hjärnkirurg och professor vid KTH.

Om Polhemspriset:
Polhemspriset är Sveriges äldsta tekniska utmärkelse och förvaltas av Sveriges Ingenjörer. Priset instiftades 1876 till minne av Sveriges store uppfinnare Christopher Polhem (1661–1751). Det utdelas för teknisk innovation på hög nivå eller för genialisk lösning av ett tekniskt problem. Innovationen ska finnas tillgänglig på den öppna marknaden och vara konkurrenskraftig. Den ska även vara uthålligt miljövänlig.

Bland tidigare pristagare märks Baltzar von Platen och Carl Munthers för kylskåpet (1925), Håkan Lans för GPS (1995), Laila Ohlgren för ”gröna knappen” på mobiltelefoner (2009), Petra Wadström för vattenrenaren Solvatten (2013).

MIPS grundare tilldelas Polhemspriset 2019