2024-04-25

Delårsrapport januari–mars 2024

Januari-mars 2024

• Nettoomsättningen minskade med 6% till 83 MSEK (88), den organiska tillväxten uppgick till -6% under kvartalet
  • Rörelseresultatet uppgick till 14 MSEK (15)
  • Rörelsemarginalen uppgick till 16,5% (17,5)
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -10 MSEK (-42)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,44 SEK (0,55)

Stabil start på året
Den totala omsättningen i kvartalet minskade med 6 procent jämfört med föregående år. Detta på grund av att vi mötte starka jämförelsetal i underkategorin snö, som har proportionellt betydligt större vikt under detta kvartal. Den positiva utvecklingen som vi började skönja i slutet av 2023 fortsatte i de flesta av våra kategorier under det första, säsongsmässigt minsta, kvartalet för Mips.

I vår viktigaste underkategori, cykel, fortsatte trenden med tillväxt, med en mer normal start på året. Även kategorin Motorcykel uppvisade tillväxt och det är glädjande att se att våra säljinitiativ med de största varumärkena har börjat ge effekt här. Vi såg även en fortsatt positiv utveckling inom kategorin Säkerhet, med många nya produkter som är certifierade och klara för försäljning under våren, vilket kommer att driva tillväxt framåt.

I linje med vår långsiktiga strategi fortsatte vi våra satsningar inom både produktutveckling och marknadsföring. Kostnaderna för dessa satsningar, i kombination med en lägre omsättning, påverkade resultatet negativt för det första kvartalet. Rörelseresultatet uppgick till 14 MSEK (15) under kvartalet, en minskning med 12 procent. Rörelsemarginalen under kvartalet uppgick till 16 procent (17). Det operativa kassaflödet uppgick under det första kvartalet till -10 MSEK (-42).

Hjälmkategori Sport – tillväxt inom cykel, snö mötte tuffa jämförelsetal
För andra kvartalet i rad levererade vi tillväxt inom underkategorin cykel och vi ser att lagernivåerna hos både kunder och detaljhandlare avseende hjälmar har börjat återgå till mer hälsosamma nivåer.

Försäljningen av snösportshjälmar till konsumenter var god och generellt fortsätter underkategorin snö att utvecklas väl. Dock lyckades vi inte uppnå tillväxt under kvartalet då vi mötte starka jämförelsetal innefattande 60 procent tillväxt föregående år. Vi är fortsatt positiva för tillväxtmöjligheterna över tid inom denna underkategori, som har goda förutsättningar för en bra utveckling nästkommande säsong, då lagernivåerna generellt ligger på normala nivåer.

Vad gäller underkategorin ridsport så hölls Gothenburg Horse Show, vilket är en av världens största tävlingar inom hästsport, under kvartalet där Mips deltog som Official Safety Partner för andra året i rad. Det var inspirerande att interagera med så många representanter från ridsporten och därigenom även få en bekräftelse på att Mips har flyttat fram positionen i denna sett till marknadsstorleken lilla, men dock så viktiga underkategori.

Vår bedömning att den stora underkategorin cykel kommer att utvecklas positivt under 2024 stärktes av de marknadssignaler vi såg under kvartalet. Som vi tidigare har kommunicerat bedömer vi att lagernivåerna inom cykelbranschen, hjälmvarumärken och butiksled, nu är i stort sett normaliserade i alla led. Därmed förväntar vi oss, efter 18 månader med stora lagerneddragningar hos både hjälmtillverkare och butiker, att vår försäljning i högre grad kommer efterlikna slutkonsumenternas beteende i marknaden.

Hjälmkategori Motorcykel – återgång till tillväxt i kvartalet och något bättre marknadsutsikter
Inom kategorin Motorcykel såg vi en förbättrad utveckling jämfört med de senaste kvartalen och vi levererade tillväxt i kvartalet.

Även inom denna kategori ser vi att lagren har börjat återgå till mer normala nivåer. Än mer glädjande är att ett antal stora hjälmvarumärken nu, efter att ha minskat sina lager av äldre modeller, valt att lansera nya hjälmmodeller utrustade med Mips lösningar som utvecklades under 2023. Vårt fokus framåt kommer fortsatt att vara effektivt nära samarbete med hjälmvarumärken för att integrera våra lösningar, samt att lansera ännu fler nyutvecklade lösningar för branschen och därmed driva genomförsäljning tillsammans med våra kunder.

Under våren har vi även offentliggjort ett nytt partnerskap med FIM Motocross World Championship (MXGP), arrangören för världscupen inom motocross, där Mips är Official Safety Partner. Vi ser detta som en viktig plattform att fortsätta utbilda motorsporten om hjälmsäkerhet och riskerna förknippade med rotationsrörelser.

Hjälmkategori Säkerhet – många nya hjälmar nu certifierade och klara för utrullning
Inom kategorin Säkerhet har vi haft en god takt både när det gäller lansering av partnerskap med nya kunder och nya hjälmmodeller tillsammans med dessa kunder. Certifieringsprocessen av nya hjälmmodeller har tagit längre tid än vad vi räknade med för något år sen. Nu har många viktiga modeller certifierats och vi ser fram emot att succesivt öka volymerna inom denna kategori.

Under april lanserades vårt samarbete med Husqvarna. Vi har därigenom gjort insteg även inom hjälmar för skogsarbete. Mips har i dagsläget lanserat partnerskap med 16 olika varumärken i kategorin, och under förra året dubblerade vi antalet hjälmmodeller utrustade med Mips säkerhetssystem inom kategorin Säkerhet. När vi nu har etablerat en solid plattform med många starka partners kommer vårt fokus under 2024 vara att driva volym och vi ser fram emot ett spännande tillväxtår.

Ser med tillförsikt fram emot ett spännande år
Även om vi är i ett tidigt skede i vår återhämtningsfas så är vi nöjda med de framsteg vi hittills gjort. Under kvartalet har vi bland annat drivit tillväxt inom de flesta av våra underkategorier, trots en fortsatt osäker och utmanade marknad. Därutöver ser vi ett fortsatt mycket högt intresse från våra kunder att utveckla nya hjälmar utrustade med Mips säkerhetssystem inom samtliga tre kategorier.

Vi är övertygade om att vi har rätt långsiktig strategi, med stort innovationsfokus och ett långsiktigt byggande av ett väl erkänt ingrediensvarumärke som gör oss till en viktig partner för hjälmbranschen. Den strategin kommer även fortsättningsvis att stötta vår långsiktiga plan och resan mot att nå våra finansiella mål.

Stockholm, april 2024

Mips AB Delårsrapport Januari Mars 2024