2023-10-26

Mips delårsrapport januari–september 2023

Juli-september 2023

• Nettoomsättningen minskade med 32% till 77 MSEK (113), den organiska tillväxten uppgick till -33% under kvartalet
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till 12 MSEK (97)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 0,52 SEK (1,10)

Januari-september 2023

• Nettoomsättningen minskade med 42% till 266 MSEK (456), den organiska tillväxten uppgick till -44%
  • Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -21 MSEK (189)
  • Resultat per aktie efter utspädning uppgick till 1,82 SEK (5,91)

Ett svagt kvartal med fortsatt påverkan av lagerjusteringar inom underkategorin cykel
Tredje kvartalet blev som förväntat svagt med en omsättningsminskning om 32 procent jämfört med samma kvartal föregående år, främst drivet av en fortsatt svag efterfrågan i underkategorin cykel.

Efter en svag inledning förbättrades försäljningen gradvis under kvartalet. Cykelåterförsäljare på de viktiga amerikanska och europeiska marknaderna fortsatte under slutet av sommaren att minska sina lager och lagernivåerna av cykelhjälmar är nu tillbaka på normala nivåer hos majoriteten av cykelbutikerna. Lagernivåerna hos vissa av våra kunder inom underkategorin cykel, hjälmvarumärkena, är fortfarande högre än normalt men förbättrades under kvartalet.

Lagernormaliseringen inom underkategorin cykel har tagit längre tid än vad branschen och vi bedömde. Vi ser även att påverkan från en ökad kapitalkostnad gör att våra kunder och återförsäljare är mer restriktiva med att bygga lager. De order vi mottar och producerar för underkategorin cykel är som alltid vid denna tidpunkt på året för hjälmar som skall säljas kommande vårsäsong och inte en direkt påverkan av våra kunders försäljning till slutkund.

Våra kunder kommunicerar att de ser en återhämtning framför sig för 2024. Även om efterfrågan från slutkunder har varit lägre än under de pandemiboostade åren är försäljningen till konsument av cykelhjälmar på de flesta större marknaderna högre än innan pandemin. Vi på Mips har dessutom ökat vår penetration hos våra kunder väsentligt de senaste åren med fler hjälmmodeller utrustade med Mips-lösningar samt vunnit nya kunder.

Rörelseresultatet minskade med 60 procent under kvartalet och uppgick till 15 MSEK (37). Under årets första nio månader har rörelseresultatet minskat med 74 procent och uppgick till 53 MSEK (205). Rörelsemarginalen var 19 procent (33) och under första nio månaderna 20 procent (45). Den lägre rörelsemarginalen förklaras till största delen av den minskade omsättningen, fortsatta satsningar inom våra strategiska initiativ inom marknadsföring, forskning och utveckling samt negativ påverkan av valuta.

Det operativa kassaflödet uppgick under kvartalet till 12 MSEK (97) och under årets första nio månader uppgick det till -21 MSEK (189).

Hjälmkategori Sport – fortsatt svag cykelmarknad
Tredje kvartalet utvecklades svagt, som nämnt ovan, inom Sport och vi såg en omsättningsminskning om 29 procent jämfört med föregående år. Omsättningsminskningen drevs framförallt av en svag utveckling inom underkategorin cykel.

När vi analyserar data från de viktigaste kanalerna inom cykel ser vi att vi trots påverkan från lagerkorrektioner lyckats fortsätta ta marknadsandelar och öka penetrationen av modeller med Mips säkerhetssystem på marknaden. Detta gör att vi är fortsatt trygga med våra långsiktiga tillväxtmöjligheter inom underkategorin cykel när marknaden börjat normaliseras.

Inom underkategorin snö fortsatte vi leverera många Mips-lösningar efter en stark vintersäsong 22/23, framförallt på den nordamerikanska marknaden. Vår uppfattning är att vintersäsongen kommer att bli stark även i år. Detta då vi ser en ökning av våra kunders nivå på försäsongsorder jämfört med föregående år.

Hjälmkategori Motorcykel – sämre än förväntat
Kategorin Motorcykel fortsatte att utvecklats svagt med en omsättningsminskning om 68 procent. Detta trots att nya kunder och hjälmmodeller lanserats på marknaden. Vi ser att även om intresset för Mips är fortsatt stort tar det längre tid för våra kunder att få ut hjälmmodeller utrustade med Mips-lösningar på marknaden än vad både vi och de har räknat med. Det är flera faktorer som ligger bakom detta, men de viktigaste är att en något svagare konsumentefterfrågan gör att hjälmvarumärkena fokuserat på att sälja ut äldre modeller de har på lager som inte är utrustade med Mips säkerhetssystem.

Vi bedömer att Motorcykelkategorin kommer att fortsätta vara svag den närmsta tiden. Vi har sedan tidigare initierat initiativ för att öka genomförsäljningen och öka medvetenheten om Mips i både butik och online. Vi har lanserat nya Mips-lösningar i nya hjälmmodeller från våra kunder som kommer generera volym framåt och stötta vår långsiktiga tillväxtambition.

Vi ser fortsatt positivt på Motorcykelkategorin men att vi framförallt inom landsvägsmotorcykelhjälmar behöver utöka antalet aktiviteter för att säkerställa att vi når vår långsiktiga plan inom kategorin Motorcykel.

Hjälmkategori Säkerhet – fortsatt god utveckling i kvartalet
Vår kategori Säkerhet fortsatte utvecklas väl med en stark försäljningsutveckling både i kvartalet och under året jämfört med föregående år.

I oktober deltog vi vid årets två stora mässor i branschen, NSC i New Orleans, USA och A+A i Düsseldorf, Tyskland. I samband med mässorna annonserade vi nya hjälmar med våra befintliga kunder och dessutom två nya samarbeten. Det ena samarbetet är med det globala varumärket MSA och det andra är med varumärket LIFT Safety som har en stark position på den amerikanska säkerhetsmarknaden inom premiumsegmentet.

Med dessa två kunder stärker vi vår position på den nordamerikanska marknaden ytterligare och har nu etablerat en god kundbas för vår långsiktiga plan inom kategorin Säkerhet. Jag är nöjd med utvecklingen inom kategorin och med de nya kunder samt modeller vi lanserat och jag ser fram emot att leverera mot den långsiktiga ambitiösa plan vi har satt upp.

Spännande investering inom sensorteknologi
Den 31 augusti förvärvade vi 25 procent av aktierna i sensorteknologibolaget Quintessential Design, Inc., ”Quin”. Investeringen är ett första steg mot att utforska möjligheterna med sensorteknologi. Genom ökad datainsamling rörande incidenter med användandet av sensorteknologi med hög precision och sammanhörande maskininlärningsalgoritmer är investeringen ett viktigt steg i att möta Mips vision, ambition och strategi.

Stark tilltro till vår strategi och framtiden – trots en tuff marknad
Vi ser ljust på framtiden och vi är övertygade att cykelmarknaden kommer att återgå till tillväxt. Vi är nöjda med utvecklingen inom den viktiga kategorin Säkerhet och även om vi ser kortsiktiga utmaningar inom kategorin Motorcykel, så ser vi en stor möjlighet till stark tillväxt även i denna kategori.

I våra marknadsundersökningar ser vi att medvetenheten om Mips varumärke fortsätter att öka runt om i världen. Vi ser sedan tidigare en extremt stark lojalitet bland Mips användare. Även medvetenhet och köpvilja växer fort bland hjälmanvändare som inte redan har en hjälm utrustad med Mips säkerhetssystem. Därför fortsätter vi att investera med oförändrad takt bakom de initiativ som stöttar vår resa mot vår långsiktiga plan.

Vi ser ett fortsatt stort intresse från både nya och befintliga kunder att utveckla nya modeller med Mips-lösningar i oförminskad takt, vilket gör att vi ser en stark utveckling framåt. Lagerkorrektioner i sektorn har gjort att vi inte kunnat visa marknaden det stora antalet nya hjälmar som blivit implementerade med Mips säkerhetssystem och dess fulla försäljningspotential. Starten av det fjärde kvartalet har varit starkare vad gäller order jämfört med föregående år och vi upplever en balanserad optimism i marknaden.

Cykelbranschen har under de senaste 12 månaderna varit hårt utmanad, men i ett flertal branschanalyser framkommer att det finns en förväntan att marknaden under 2024 kommer att normaliseras. Detta efter att branschen i ett och halvt års tid påverkats av en delvis minskad konsumentförsäljning jämfört med de heta pandemiåren 2020–2021, men framför allt av extrema lagerjusteringar hos återförsäljare som var alltför optimistiska inför säsongen 2022.

Marknadens allmänna oro för effekterna av ökad inflation och högre räntekostnader, både vad gäller konsumenternas köpbeteende samt återförsäljarnas finansiella förmåga och vilja att återgå till de lagernivåer de historiskt haft, gör att denna återgång troligen kommer ske gradvis och i olika takt beroende på geografi och varumärke. Totalt sett gör det dock att vi ser fram emot en stabilare bas för vår resa mot våra långsiktiga mål.

Stockholm, oktober 2023

Mips AB Delårsrapport Januari September 2023